Doporučujeme

HOTELHOUSE.cz

 

Portál o hotelech, pensionech a spa resortech...

Letenky, tipy na cestování, golfová hřiště, restaurace, bary, kavárny a vinárny.

image_14951

1000 mil československých: Veterány ŠKODA na trati legendárního závodu

Závod 1000 mil československých patřil k nejvýznamnějším motoristickým událostem prvorepublikového Československa, značka Škoda se proto aktivně účastnila všech tří uspořádaných ročníků v letech 1933 až 1935. Chybět nebude ani v jeho novodobé podobě, která se letos jede již pošesté. Třídenní veteránský podnik startuje ve čtvrtek 14. června v Praze, poté účastníci zamíří do slovenské Bratislavy a cílem projedou v sobotu 16. června opět v Praze.

Závod 1000 mil československých, inspirovaný podobným italským podnikem Mille Miglia, byl Autoklubem RČs. poprvé vypsán v roce 1933, zúčastnit se mohly „cestovní automobily“, tedy provedení přímo odvozená ze sériové produkce. Podnik byl sice deklarován jako soutěž, ve skutečnosti však šlo o rychlostní závod, pořádaný v běžném provozu. Účastníci byli ve dne v noci konfrontováni s koňskými povozy, nákladními automobily, cyklisty i chodci. Takřka 1600kilometrová délka trati prověřila nejen rychlost a ovladatelnost vozidel, ale v neposlední řadě také jejich robustnost a spolehlivost. V prvních dvou ročnících (1933, 1934) závodníci z Prahy zamířili přes Kolín, Německý Brod (nyní Havlíčkův Brod), Jihlavu, Velké meziříčí, Brno a Břeclav do Bratislavy a zpět. Tuto trasu absolvovali dvakrát za sebou, celkem tedy ujeli 1592,8 km. V roce 1935 se z Brna do Bratislavy jelo přes Pohořelice a Mikulov, délka závodu se tak mírně zkrátila na 1540 km. Další ročníky již nebyly uspořádány zejména s ohledem na zhoršující se mezinárodně-politickou situaci.

1000 mil 1933 obeslala mladoboleslavská automobilka třemi šestiválcovými vozy ŠKODA 637, startujícími ve třídě do 2000 cm3. Obsadily v ní 2., 3. a 4. místo, nejlepší z posádek, Jahn-Žádný, dosáhla času 20 h 14 min 18 s. V roce 1934 se jedinému startujícímu vozu ŠKODA 637m s posádkou Kratochvíle-Koudelka podařilo obsadit 2. místo ve třídě. Poslední „míle“ (1935) zůstávají spojeny s ještě rychlejšími, navíc velmi atraktivními aerodynamickými automobily. Jednalo se o trojici velkých kupé ŠKODA RAPID Six, která s upraveným osvědčeným šestiválcem z typu 637 dosahovala rychlosti až 130 km/h. Dvojice Komár – Houšť se umístila 5. v celkové klasifikaci, nejvyšším příčkám tehdy již kralovaly závodní speciály v čele s Bugatti.

Po krátkodobé renesanci 1000 mil československých v letech 1970-1972, pořádaných pro historická vozidla na postupně zkracované trati, byla tradice závodu obnovena v roce 2013, u příležitosti 80. jubilea původní akce. Trať Praha – Bratislava - Praha se jede pouze jednou, letošní, již šestý novodobý ročník závodu 1000 mil československých je slavnostní vzhledem ke 100. výročí vzniku Československa. Přejímka vozidel i samotný start závodu se proto odehrají na autentickém místě, před budovou Autoklubu ČR v pražské Opletalově ulici. První vůz se na trať vydá ve čtvrtek 14. června v 6:00 h. Letošní novinkou je také modifikace trati, umožňující průjezd části původních úseků Velké ceny ČSR na Masarykově okruhu,včetně prostoru původního depa a boxů.

Cílem prvního ze tří dnů závodu se stane Hviezdoslavovo náměstí v centru Bratislavy, kde budou vozy od 17:00 h vystaveny. Druhá etapa bude kopírovat trať jiné populární akce historických vozidel, 500 km Slovenských, a třetí den se závodníci vydají z Bratislavy zpět do Prahy. Zde bude závod slavnostně zakončen v Národním technickém muzeu, před budovou NTM si zájemci budou moci vozidla v klidu prohlédnout v neděli 16. června od 17:00 hod.

ŠKODA na trať vysílá dvojici atraktivních automobilů. Pozornost jistě vzbudí impozantní limuzína ŠKODA SUPERB 3000 z roku 1939, exponát ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. Odkazuje na účastníka předválečných ročníků, model 637. Ten od roku 1934 používal místo žebřinového rámu podvozku a dvojice tuhých náprav progresivní řešení s centrálním páteřovým nosníkem, vpředu rozvidleným pro uložení motoru. Spolu s nezávislým zavěšením všech kol umožnila tato konstrukce vozům ŠKODA nové generace, včetně řady SUPERB, dosahovat vysokého komfortu jízdy i na méně kvalitních silnicích. SUPERB 3000, vybavený šestiválcovým motorem 3,1 l o výkonu 85 koní (63 kW), vyvine i s rozměrnou šestimístnou karoserií vnějších rozměrů 5200 x 1800 x 1720 mm rychlost 125 km/h.

Pozornosti diváků se bude těšit také zelený vůz ŠKODA 1101 « Tudor » z roku 1948, jehož čtyřválec 1,1 l/32 k (23,5 kW) mu uděluje rychlost až 100 km/h. Tudor zaujme nejen tehdy velmi oblíbenou, prakticky řešenou karoserií polokabriolet s pevnými rámy dveří a rozměrným stahovatelným dílem střechy. Spojovala tak přednosti otevřeného i zavřeného vozu. Automobil ze sbírek ŠKODA Muzea má navíc zajímavou historii. Byl dokončen 5. dubna 1948 a o jedenáct dní později předán prvnímu majiteli. Byl jím Jean-Pierre Grenier, atašé švýcarské ambasády v Praze.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Generální partner portálu:

  

       

Partneři portálu:



 

 

      

Další portály mediální skupiny HMG:

        

     CELEBRITYHOUSE.cz

 

PORTÁLY HMG :

www.carshouse.cz    www.menhouse.cz  www.womenhouse.cz  www.luxuryhouse.cz

www.gastrohouse.cz  www.celebrityhouse.cz  www.cinemahouse.cz  www.househouse.cz

www.kidshouse.cz   www.bookhouse.cz   www.hotelhouse.cz 

www.nicemagazine.cz  www.homemagazine.cz   www.golfmagazine.cz  www.letniservis.cz

 www.inspirovanikrasou.cz  www.sefredaktorzavolantem.cz   www.rozhovoryzavolantem.cz

www.watchhouse.cz  www.luxusniplaze.cz  www.luxurymagazine.cz

www.snehovyservis.cz  www.podcasthouse.cz  www.menhouseman.cz 

www.nejlepsikavarny.cz  www.onlyfashion.cz   www.prazskeprikopy.cz  www.bydletestylove.cz  

www.HMGmagazine.cz

  

TOPlist